להפוך את חודש הקניות הבינלאומי להזדמנות עסקית- מדריך לבעלי עסקים שרוצים להיכנס לתחום האיקומרס

להפוך את חודש הקניות הבינלאומי להזדמנות עסקית- מדריך לבעלי עסקים שרוצים להיכנס לתחום האיקומרס

חודש הקניות הדיגיטלי הבינלאומי בצירוף משבר הקורונה מציב אתגרים משמעותיים לחנויות הרחוב. לאחרונה, לאור הירידה בתחלואה בעלי עסקים קטנים ועצמאיים החלו לחזור לפעילות לאחר תקופת הסגר השני. החזרה לפעילות תהיה מול מציאות עסקית לא פשוטה של שני אתגרים משמעותיים להתמודדות .

האתגר הראשון – חגי הקניות הבינלאומיים (שופינג איי אל , יום הרווקים הסינים , בלאק פרידיי , סייבר מאנדיי , ראש השנה האזרחית) שרובם מתקיימים בחודשים נובמבר ודצמבר. האתגר השני – המשכו של משבר הקורונה והשינויים בהתנהגות הלקוח הנובעים מכך . בעלי עסקים ועצמאיים מחפשים בתקופה זו למצוא הזדמנויות לקידום העסק ולהיכנס גם לעולמות הדיגיטליים על מנת להגיע לקהל רחב יותר של לקוחות. ישנם כמה כלים להתמודדות עסקית  שבעלי עסקים צריכים להכיר לפני כניסתם לעולמות המסחר המקוון בתקופה זו:

  1. הצעת מחירים אטרקטיביים ללקוח– משבר הקורונה והיקפי האבטלה המשמעותיים שהם נגזרת שלו, הפכו את הלקוחות להיות הרבה יותר רגישים למחיר. הדגישו הצעות בעלות ערך כלכלי משמעותי ללקוח (אריזות מבצע, "קנה קבל ", אריזות חיסכון, מבצעים). ספקו תועלות נוספות שיגדילו את הצעת הערך שלכם כגון: שירותים נוספים, שיתופי פעולה עם עסקים משלימים בקהילה והאריכו את משך זמן המבצעים על שירותי העסק.
  2. הציעו מוצרים ושירותים בהתאם לתקופת המשבר – הריחוק החברתי ותקופת ההסגר גרמו לאנשים רבים להכיר יותר את ביתם ומשפחתם ולעבור לעבודה מרחוק. בחלק מהמקרים תהיה מוטיבציה ללקוחות לשמר את מה שהרוויחו בתקופת הסגר. הדגישו בחנות את המוצרים המיועדים ל"פינוק" ביתי (פיג'מות, פופים , אבזור ועיצוב לבית , מוצרי ספורט וכו') ומשפחתי (משחקי קופסא , ערכות יצירה ובישול וכד'). בנוסף, בשל המעבר לעבודה מרחוק רבים יחפשו לרכוש מוצרים שיקלו על יצירת חללי עבודה ואביזרי משרד לעבודה מהבית.
  3. שימוש בשירותי משלוחים – חלק חיוני מהמעבר לתחום המסחר המקוון הוא שימוש בשירותי משלוחים ללקוחות. כיום הסטנדרט שרבים מאתנו רגילים אליו הוא סטנדרט של חברות בינלאומיות עם מערכת משלוחים מהירה ומקצועית. ללקוחות מאוד חשובה הזמינות והמיידיות. על מנת לעמוד בציפיות הלקוח יש צורך להשקיע בתשתית שירותית , הרחבת שעות הפעילות, עמידה בלוחות זמנים וכו'. תשקפו ללקוח היכן החבילה נמצאת  ותהיו מוכנים עם מלאי מוכן מראש. לפני העלאת המוצר למכירה כדאי לנסות לגלם את עלות המשלוח במחיר המוצר. פסיכולוגית הלקוח לא מרגיש שהוא צריך לשלם על עוד  שירות נוסף כאשר הוא רוכש את המוצר (במיוחד כשאתם עסק מקומי ועלות המשלוח יחסית נמוכה -זה בדיוק המשמעות של יתרון לעסק קטן) .
  4. מוכנות לוגיסטית ואסתטיקה – תקופה זו דורשת ממכם להיות ערוכים למתן שירותים במגוון ערוצים אם זה שירותים פרונטליים או מקוונים. חשוב להישאר מסודרים על מנת שתוכלו לדעת בדיוק מה נמכר וכמה נמכר בכל עת. מומלץ לארגן את מלאי המוצרים באמצעות גיליון אלקטרוני, וכך ניתן לזהות אילו מוצרים רוצים למכור ובאיזה הנחות. בעת שליחת המשלוח יש לזכור שהלקוחות אוהבים מוצרים שמגיעים בצורה אסתטית ואיכותית. ספקו להם חוויה בין השאר באמצעות אריזת המוצר ותשקיעו באריזה. ניתן להוסיף גם כרטיס ברכה או מתנה קטנה מכם עם פתק אישי בכתב יד על שאתם מודים ללקוח שקנה אצלכם.
  5. שירותיות ופנייה אישית –מנפו את ההיכרות האישית שיש לכם עם הלקוחות בקהילה שלכם, תנו המלצות אישיות מתוך הניסיון שלכם, פנו תמיד בשם הפרטי של הלקוח, תתעניינו בשלומו ושלום משפחתו . כל מנת ליצור לך קהל לקוחות שיחזור לרכוש את המוצרים והשירותים יש צורך להקשיב לרצונותיהם ולפתח עימם קשר אישי.
  6. ביטחון ואמון – הלקוחות משתנים, הם הופכים להיות הרבה יותר רגישים לנושא ההיגיינה . אתם חייבים לתת להם תחושת אמון וביטחון שנושא ההיגיינה ושמירה על ההנחיות חשוב לכם. זה מתחיל בעמידה בכל תנאי התו הסגול והנחיות משרד הבריאות כגון: הצבת בקבוקי אלכוג'ל בשירותים, שימוש בכפפות (במידה ומדובר במוצרי מזון) ובניית מרחב שעומד בהנחיות לאיסוף עצמי של המוצרים. אל תתביישו להעיר לאנשים לשים מסיכות. תמיד תזכרו שכשאתם מתעלמים מלקוחות בלי מסיכות, יש לקוחות שמייד מפרשים את זה כעסק שלא ניתן לסמוך עליו ויתנו משוב שלילי.
  7. קהילתיות ומקומיות – הקורונה האיצה מחוברות קהילתית. רוב הלקוחות אומרים שהמשבר גרם להם להבין כמה הם מעריכים עסקים מקומיים שנמצאים בקרבתם ומעניקים להם שירותים. רובם מעדיפים לקנות בחנויות עד 15 דק מהבית. תדגישו כל הזמן שאתם עסק מקומי בעיר שבה אתם עובדים ותנצלו את הקרבה הגיאוגרפית למינוף גם מערך שירותי המשלוחים לתושבי העיר. התגייסות למען הקהילה תסייע ליצור שותפויות עם עסקים נוספים והזדמנויות חדשות.
  8. תבדלו את עצמכם מהשאר- לקראת חודשי הקניות עסקים רבים יציעו מוצרים ומבצעים אטרקטיביים ללקוחות. על מנת ללכוד את תשומת לב הקונים בדלו את האתר שלכם מן המתחרים ודאגו להתאים אותו לאלגוריתם של גוגל כך שיעלה ראשון בחיפושים. בתחום האונליין אתם מתחרים לא רק בזירה המקומית אלא גם בזירה הארצית ועסק שמצליח להתבלט על פני השאר, בין היתר באמצעות סדנאות לחברות יכול להנות מהצלחה כלכלית רחבה במידה ויפעל למנף את הייחודיות שלו.
  9. יצירתיות וחדשנות –תקופת משבר הקורונה מחייבת את כולנו לצאת מאזור הנוחות ולדעת לתפקד לאורך זמן בתנאי חוסר ודאות. תשקיעו בחשיבה יצירתית בהקשר של מוצרים חדשים, הגעה לשווקים חדשים ומציאת דרכי התקשרות נוספים ללקוחות הכולל קידום בעולמות הדיגיטל והרשתות החברתיות. מנפו את הדטא שיש לכם על הלקוחות כדי להגדיל את סל הקנייה.
  10. היערכות לימי השיא- ימי החגים הבינלאומיים מאופיינים בעומס על התשתיות הטכנולוגיות של אתרי המכירות. ודאו שאתר שלכם יעמוד בעומס ולא יקרוס לקראת ימי המכירה. מאוד מתסכל להתכונן ולרכוש את המלאי ואז שברגע האמת לא תוכלו למכור את מוצריכם בשל תקלות בתשתית הטכנולוגית. בדקו לפני אותם חגים את האתר שלכם ושדרגו את התשתיות בהתאם. אם זו פעם ראשונה שהעסק שלכם יעבור את חגי הקניות, תשקלו לפתוח חנות במקביל באתר מכירות נוסף כגון: איביי, אמזון וכו'. שימוש בפלטפורמת מכירה נוספת יכול להוות כרשת ביטחון אם עולה חשש שהאתר לא יעמוד בכמות הקונים.

 

הכותב שלומי לחנה – יועץ אסטרטגי שיווקי , מרצה במכללה למינהל ובמרכז לצמיחה פיננסית. מספק הרצאות לעובדים במגוון נושאים.


לייעוץ והזמנת סדנאות והרצאות

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם


    למידע נוסף ותכנים על התנהלות פיננסית ועסקית נכונה ניתן להיכנס לאתר המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים: https://www.fingrow.co.il/he