טור דעה – ממשבר להזדמנות: תובנות שיווקיות מהמשבר העסקי

טור דעה – ממשבר להזדמנות: תובנות שיווקיות מהמשבר העסקי

מגיפת הקורונה והמשבר העסקי שנילווה לה, הציפו דפוסי התנהגות עסקית שונות של ארגונים – החל מכאלה שהתכנסו פנימה עד יעבור זעם, ועד לכאלה שראו במשבר הזדמנות, שינו את דרכיהם והתאימו את עצמם למציאות הנוכחית. עסקים שונים,  השביתו לחלוטין את הפעילות ואחרים מצאו את הנישות הנכונות כדי להמשיך לפעול, גם אם במתכונת מצומצמת. ראינו יוזמות עיסקיות מוצלחות של שינוי כיוון תוך כדי תנועה , וגם מקרים אנושיים קשים לעיכול של עסקים משפחתיים שבהיעדר הכנסה, קרסו.

כך או כך, מנהלים ומנכ"לים מכלל הקשת העסקית הבינו שפעולות שיווקיות שיעשו בזמן המשבר ולאחריו – גם אם לא נעשו לפני כן – יכולים להעמיד את העסק במקום טוב יותר במשבר הבא. יש שיגידו שהקורונה מאפשרת לעשות "ריסטרט" לעסק, להמציא אותו מחדש, לעולם החדש שיוקם בשוך הסערה.

כמי שמלווה חברות וארגונים עסקיים בנקודות הצלחה, אך גם משבר, אני מבקש להציע תובנות בולטות בהיבט השיווקי, שעסקים צריכים להפנים:

  1. תקשורת עם הלקוחות והעובדים – הטכנולוגיה מאפשרת תקשורת שוטפת עם לקוחות באופן רציף, דרך ערוצי המדיה הישירים הרבים – רשתות חברתיות, מידעונים (ניוזלטרים), קידום ממומן, רימרקטינג וכד'. אנחנו רואים שעסקים ששומרים על תקשורת רציפה עם הלקוחות, יוצרים אמון ומקרינים יציבות, שהם בסיס טוב לחזרת לקוחות עם תום המשבר. תקשורת זו יכולה להתבטא בתכנים עיסקיים – מוצרים חדשים, מגמות בתחום, טיפים ועוד – וגם תכנים אישיים, כמו התעניינות אותנטית לשלום הלקוחות וגילויי אמפתיה. אם נאלצתם להוציא אם העובדים לחל"ת, או צמצמתם את היקף משרתם? – וודאו שהם מבינים שזה זמני, שהם חיוניים, שזו תקופה מורכבת ושברגע שיתאפשר – המצב יחזור לקדמותו גם מבחינתכם.
  2. טיוב המידע – שוב ושוב, מתברר כמה חשוב לבנות מאגר מידע חי, רלוונטי ועדכני. עסקים שהשכילו לבנות מאגר מידע כזה יכלו לנהל תקשורת הרבה יותר אפקטיבית עם הלקוחות.
    זה עדיין לא מאוחר, ואם טרם הקמתם מאגר כזה – זה הזמן. לקוחות הם הנכס החשוב ביותר שיש לעסק, לכן חשוב לטפח אותו גם באמצעות מידע מעודכן.
  3. השבחת הנכסים הדיגיטלים – בהיעדר פלטפורמות פיסיות המאפשרות ללקוח היכרות, מגע וקנייה, הפכו הנכסים הדיגיטליים למהותיים. אתרי האינטרנט של החברות היוו נקודת מגע ראשונה וקריטית, עמודי פייסבוק, אינסטגרם ואפילו טלגרם, טוויטר וטיק-טוק שיוצרים חוויית משתמש גבוהה, זכו לזמן שהייה ממושך יותר וחשיפה של ההיצע. מובן, שזו הייתה שעתם היפה של עסקים שהקימו אתרי סחר אלקטרונים, ליהנות מפרי עמלם.
  4. השבחה מקצועית – צפו בהרצאות TED, קראו מאמרים וספרים, האזינו לפודקאסטים, הצטרפו לקבוצות בפייסבוק בתחום השיווק והקדישו זמן לקורסים מקוונים, שזמינים עכשיו בחינם. היתרונות ברורים – דוגמאות מעולם התוכן שלכם (ולא רק) יוכלו להוות השראה ליציאה מהקופסא וחשיבה יצירתית על קהלי מטרה חדשים, מוצרים חדשים ודרכים יצירתיות למשוך לקוחות. זה לא מאוחר – גם עסקים שלא עשו זאת עד עכשיו, יכולים לעשות אדפטציות ולהתאים עצמם למציאות המשתנה.
  5. גבשו את אסטרטגיית היציאה של העסק – לא כסיסמה, אלא בתיעדוף ומיקוד במשימות החשובות בעלות הפוטנציאל לעודד מקסימום צמיחה. עיון בדו"ח מקנזי האחרון מסייע להבין את מגמות ההתנהגות הצרכנית עם תום מהמשבר ( צרכן יותר מחושב ,שקול , מכונס יותר בביתו ,פחות נוטה להתקהל , רגיש לנושא היגיינה ) אל מול המוצרים שהלקוח יגביר/ימתן צריכה
    ( איבזור מחשב , טיפוח עצמי , כושר ביתי , עיצוב ואיבזור הבית , בידור ביתי , העצמה אישית
    פחות צריכת מוצרי יוקרה ומותרות , תיירות חו"ל , מסעדות ) .איתור מסע הלקוח החדש בעסק שלכם "ביום שאחרי", באמצעות סדנאות לחברות, וזיהוי ממשקים חדשים שאתם צריכים לטפל בהם יאפשר לכם לבנות תכנית עבודה מסודרת לחזרה לשגרה ולצמיחה

מאת: שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי ומרצה בבית הספר למנהל עסקים של המכללה למינהל. מספק הרצאות לעובדים במגוון תחחומים.


לייעוץ והזמנת סדנאות והרצאות

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם