קהל יעד- מה זה ואיך מתייחסים אליו

קהל יעד- מה זה ואיך מתייחסים אליו

כל בית עסק, היה שמח אם היה יכול לפנות לכל הקהלים, להגיע אל כולם, ולגרום לכל אחד ואחת, בכל הגילאים, בכל המקומות, לרכוש אצלו מוצרים. זה המצב האופטימאלי, וישנם עסקים שבהחלט יכולים לפנות אל כל הקהלים, שכן המוצרים שהם מציעים, יכולים להתאים לכולם. אך מה קורה כשעסק מציע מוצרים המיועדים לקהל ספציפי? למשל, קהל יעד המוגדר על פי מין ומגדר, על פי גיל, תחומי עניין, מיקום מגורים או דברים אחרים. אז ההיגיון אומר, שאין טעם שהוא ינסה לפנות אל כולם, מאחר וזה יהיה בזבוז משאבים חשובים לחינם. מוטב לו לדעת מי הקהל שלו ולפנות אליו.

קהל יעד – מה זה בדיוק

קהל מוגדר ככזה אליו אנחנו נרצה לפנות במטרה למשוך אותו לרכוש מוצרים שלנו. כמובן שחשוב לקבוע קהל לכל מוצר שאנו מספקים, בין אם העסק שלנו באופן פרונטאלי או אונליין. יש לרעיון של הגדרת קהל יעד משמעות רבה בעיקר בכל מה שקשור לשיווק ופרסום, כך נדע למי לכוון אותם, ובאופן כללי למי מיועד הפרסום והשיווק שלנו.

הגדרת קהל יעד

הגדרה נעשית מתוך כוונה, שאנחנו לא נצטרך לבזבז משאבים גדולים ומשמעותיים של העסק מבלי שנשיג תוצאות. לדוגמא, אם אנחנו מחזיקים ברשותנו חנות וירטואלית למכירת בגדי נשים מעל גיל 40. זה לא יהיה חכם מצידנו אם נשקיע בפרסום לכל הקהלים. הרי ילדים, בני נוער, גברים, לא ימצאו מוצרים בחנות שלנו. לכן אנחנו צריכים להגדיר את קהל היעד במדויק ולפנות אליו.
הגדרה תעזור לנו הן מבחינת סגנון ואופי המכירות והפנייה אל הקהל שיכול למצוא מוצרים, והן בכל מה שקשור לפרסום ושיווק. בין אם זה מבחינה שפה, בין אם זה מבחינת סגנון, עיצוב ועוד. בשורה התחתונה, בעזרת הגדרה נכונה, נהפוך להיות הרבה יותר ממוקדים ורלוונטים ומכאן שאנחנו עשויים לקבל יותר הרבה יותר לידים (פניות) משמעותיות שנוכל באמת ליהנות מהם.

איך מגדירים בצורה נכונה

ההגדרה כולה להתבצע בכמה צורות. הצורה הכללית ביותר היא, על פי המוצרים שהעסק מציע. כמו בדוגמא שהצגנו, אם מדובר על חנות בגדי נשים מעל גיל 40, אז קל וברור מי קהל היעד אליו אנחנו מתכוונים לפנות.
אך ישנם מצבים בהם נדרש לבצע פילוח קהל יעד. כלומר, צריך לבחון נתונים על פי מכירות או פניות קודמות, בשביל לדעת למי אנחנו יכולים לפנות או להבדיל, לעשות סקר ובעזרת פילוח התשובות, נוכל לדעת למי משתלם לנו לפנות.


לייעוץ והזמנת סדנאות והרצאות

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם


    לדוגמא, נניח ואנחנו מחליטים לשווק מוצר חדש בעסק. במקום שנפנה לכלל הקהלים, נוכל לעשות את הניתוחים הנדרשים, קרי פילוח קהל יעד, זאת באמצעות סדנאות לחברות למשל. לאחר מכן נוכל לדעת למי משתלם לנו לפנות. ייתכן מאוד שנוכל לעשות קמפיין שיווקי לקהל ספציפי, גם אם הוא קטן יותר (באופן טבעי) מכלל הלקוחות, הרי שזה ישתלם לנו יותר, מאחר ונקבל פניות רבות שיבשילו לעסקאות.

    קהל יעד – סוגים ואפיונים

    אפיון הוא לא דבר מורכב, אך צריך לשים לב שישנן אפשרויות וניואנסים שונים שיכולים להשפיע על כך. חשוב גם לציין, הרבה פעמים נידרש לשלב בין אפיונים שונים, כלומר לא להשתמש רק באפיון אחד, אלא מעבר לכך.
    הנה דוגמאות למספר סוגי קהל יעד:

    • סוג לקוח ( עסקי BTB , פרטי BTC , ממשלתי BTG)
    • מין/מגדר
    • מצב משפחתי ומבנה (נניח עם או בלי ילדים, משפחה דו או חד מינית וכדומה)
      גיל או קבוצת גיל
    • עיסוק וסוג משרה (שכיר, עצמאי, משרה מלאה, משרה חלקית)
    • רמת הכנסה – כולל התייחסות להכנסה פנויה
    • מקום מגורים
    • שנות השכלה
    • ארץ לידה (בפרט אם אנחנו מכוונים לעולם חדשים)
    • מגזר
    • תחומי עניין
    • העדפות תרבותיות, צרכניות ואחרות
    • מצב בריאותי וצרכים בריאותיים מיוחדים.

    אפשרי גם לחפש אפיון קהל יעד הרבה יותר ספציפי. למשל, אפיונים הקשורים בהתנהגות הצרכנים : איפה קהל היעד שלנו מסתובב, איפה הוא אוהב לעשות קניות, האם הוא קונה באינטרנט או בחנויות פרונטאליות ועוד שורה של שאלות שיכולות לעזור לנו לאפיין אותו, ולהגיע אליו בצורה המהירה ביותר.

    פילוח קהל יעד- מה הקריטריונים לבחירה?

    כאמור ישנם מספר סוגי קהל יעד, אך מהם הקריטריונים לבחירה בינהם? הנה מספר קריטריונים:

    • מדידה – האם ניתן למדוד את גודל הפלח, כוח הקניה שלו ומאפייני הקניה שלו. ניתן לבדוק זאת באמצעות מנטור עסקי.
    • גודל ורווחיות – הפלחים צריכים להיות גדולים מספיק וריווחיים כדי שיהיה כדאי לשרת אותם ולהכין עבורם תוכנית שיווקית ייעודית.
    • נגישות ויכולת פעולה – ניתן להגיע לפלחים (פיסית ותקשורתית).
    • יכולת בידול – המנוח בידול עסקי מתייחס ליכולת ניתן להבחין בין הפלחים. האם הפלחים השונים באמת מגיבים באופן שונה למאמצי שיווק?
    • בר ביצוע – יכולת לבצע תוכנית שיווקית נפרדת לפלחים השונים (כסף).

    רוצים לדעת עוד?

    אם אתם מעוניינים לדעת עוד על קהל יעד, הגדרות, פילוח ואפיונים, זה הזמן לפנות אלי. אני אשמח לספק לכם את כל המידע הרלוונטי בנושא ולעזור לכם בכל עניין באמצעות הרצאות לעובדים שאני מספק.